Pro bono angažman agencije za izradu sajtova - prednosti i mane

02. mart 2021.

Bez ikakve sumnje, posao i rad na nečemu što za nas lično predstavlja veoma bitnu stvar ume da bude ujedno i ispunjujuć i zahvalan. Naročito ukoliko se sve poklopi sa onim što nas pokreće, što čini najbitniju nit našeg bića. U današnjem modernom, brzom i prečesto „hladnom“ svetu, retki su oni koji imaju tu privilegiju da rade ono što vole, ono što ih ispunjuje.

Za nas, web dizajnere, situacija je identična. Naravno da bismo voleli da svaki klijent bez pogovora prihvati naše ideje, da samo „klima glavom i plaća“. No realnost je drugačija. Često se dešava da se dizajn menja nekoliko puta, da je klijentu na um „iznenada pala super ideja“, da bi možda „ovo trebalo zameniti ili popraviti“... Lista takvih situacija je pozamašna. Ipak, klijent je taj koji na kraju dana plaća i njegove želje su u 99% slučajeva zapovest.

A šta ako klijent uopšte i ne plaća?!

Šta ako se vama ili agenciji za koju radite obrati klijent koji nema budžet za sajt, a potreban mu je? Vodi neprofitnu organizaciju, vođen idejom društvene solidarnosti, kontaktira vas i zamoli da mu napravite sajt, pro bono. Hoćete li ignorisati njegovu molbu, izaći mu u susret ali „upozoriti da ne traži previše“ ili ipak saslušati šta ima da kaže i dati sve od sebe da u granicama vaših mogućnosti pružite pomoć?!

Naša iskustva

Takva situacija desila se nama. Štaviše, možemo reći i da se nije „desila“, nego da smo je i sami, vođeni željom da damo svoj skromni doprinos tim filantropskim idejama i projektima preuzeli na sebe.

Čep za hendikep

Kada nas je, sada već davne 2018. godine, Zoran Martinov, predstavnik udruženja "Čep za hendikep" kontaktirao u vezi redizajna sajta udruženja, dilema kod nas nije ni postojala – prihvatili smo bez ikakvog razmišljanja. Redizajnirajući dotadašnji sajt udruženja uspeli smo da po njegovim rečima olakšamo snalaženje korisnika i omasovimo odziv građana implementacijom interaktivne mape svih gradova i lokacija u kojima se akcija sprovodi. Pristup informacijama o postojećim i budućim akcijama je uveliko povećan, a samim tim i odziv građana.

Oprez je nužan!

Kada je reč o ovakvom angažmanu, iskustva uvek variraju. Mi smo imali sreću da naš „klijent“ bude neko ko je, u svakom trenutku bio pun razumevanja za naše obaveze, prihvatao naše sugestije, jednom rečju oslonio se na nas kako bi pomogli njegovom cilju. Epilog je, na obostrano zadovoljstvo bio i više nego pozitivan.

S druge strane, ne možemo a da ne napomenemo da postoje i neki, ne toliko zahvalni „klijenti“. Oni koji bi se možda drznuli i zloupotrebili vašu dobru volju, zaboravljajući da na neki način vi njemu činite uslugu. Zato, uvek na umu imajte par saveta koje smo za vas izdvojili.

Rad na takvim projektima dolazi u slobodno vreme

Često se dešava da takvi „klijenti“ smatraju da su njihovi projekti prioritet što naravno nije istina. Pravi klijenti žele rezultate i to u roku koji je ugovoren. Vaša plata zavisi od takvih klijenata.

Ovi projekti bi trebali da su prioritet, zar ne?

Ukratko, jesu. Ako je misija sajta da u kratkom vremenu pomogne neko hitno lečenje, podrži neki hitnu akciju, svaki sekund je bitan. Tada je najbolje pomoći odmah, ili ne pomagati uopšte. A naravno da želite da date svoj doprinos cilju do kojeg vam je stalo. Ali i protagonista tog cilja bi valjda trebao da zna da možda imate porodicu, biznis koji vodite i kredit koji otplaćujete... malo razumevanja sa obe strane nije na odmet.

Ovakvi sajtovi se prave za par sati

Možete ih napraviti i za manje od sata, ali da li će to biti dobar sajt? Želite li da dovedete u pitanje vašu reputaciju time što ćete „prikrpiti“ kakav takav sajt samo da bi uslišili želje klijenta i time ugrozili svoju reputaciju?

Mi smo to uvek izbegavali. Prilazimo profesionalno svakom zadatku, a na kraju, svi naši klijenti to znaju da cene. Uključite se i vi, podržite nešto što je vama bitno, ili pomozite nekom kome je prijateljska ruka najpotrebnija. Mi neprestano radimo na tome – sajt Fondacije Pokreni život je naš poslednji doprinos boljem i humanijem okruženju.

U svakom slučaju kao i kod svakog potencijalnog projekta koji se pred vama pojavi, vaša dužnost je da pažljivo sagledate sve zahteve, predočite vaše primedbe i sugestije, bez obzira da li se radi o plaćenom ili neplaćenom projektu. Reputacija vaše agencije ili vas samih kao web dizajnera zavisi od svakog realizovanog sajta ili aplikacije.