Budućnost E-commerce-a u Srbiji

14. jun 2019.

O E-commerce-u u Srbiji i izazovima sa kojima se susreću svi koji su na neki način bili upućeni u elektronsku tgovinu smo već pisali u prethodnim blogovima. Nije se puno odmaklo od skromnih početaka, ali je uz par pionira i entuzijasta, ova oblast zainteresovala kako pripadnike IT zajednice, tako i preduzetnike i pojedince koji svoju budućnost vide u oblasti e-commerce-a.

dugme za kupovinu na tastaturiE-commerce naprosto buja svuda u svetu, dešavaju se ogromni preokreti i tumbanja na tržištu a pravi se čak i otklon od tradicionalne trgovine. Sve više ljudi, potencijalnih preduzetnika ili onih koji su već u biznisu po koju godinu, razmišlja kako da postanu deo tog trenda razvoja, ali u svojoj zemlji.

Pokretanje e-commerce biznisa znači puno toga i zahteva dobro poznavanje mnogih oblasti, od IT-ja, preko ekonomije, marketinga do zakonodavnih procesa.

Za sve preduzetnike, pojedince ili firme koji se po prvi put sreću sa ovom oblašću, to može biti veliki zalogaj i izazov kojem ne mogu sami da odgovore.

Pitanja se sama postavljaju – ko će njih da edukuje, gde mogu da se informišu, kako da zaštite svoje esnafske interese i kako da rešavaju novonastale probleme?

E-commerce asocijacija Srbije

Ove nedelje je lansiran sajt E-commerce asocijacije Srbije, domaćeg poduhvata koji od početka podržavaju značajna e-commerce imena i deo IT zajednice. Asocijacija okuplja članstvo svih relevantnih činilaca u elektronskoj trgovini, a koji su zainteresovani da:

  • Nauče nešto više o e-commercu
  • Neko u njihovo ime zastupa interese zajednice
  • Ih neko promoviše i ulaže u njihovu vidljivost
  • Se umrežavaju
  • Prate svu relevantnu regulativu iz oblasti e-commerca

koncept onlajn kupovine i dostaveNamera i zajednički cilj ovog udruženja je promovisanje sigurne trgovine preko Interneta, regulisanje procesa uređenja i razvoja e-commerca uz edukaciju svih činioca, od predstavnika trgovaca do potrošača.

Prema njihovim rečima, “E-commerce Asocijacija Srbije - ECS je okupila najbolje stručnjake iz polja e-commerce industrije, kako bi delovanjem kroz Upravni odbor sprovela sve ciljeve Asocijacije”.

To bi značilo temeljno upoznavanje sa postojećim stanjem na tržištu Srbije - čime raspolažemo, ko je na kom nivou razvoja, i ko je koliko spreman da uči, da se razvija i podigne standarde e-commerce poslovanja u Srbiji, kako bi postali ravnopravni deo ovog globalnog poslovnog modela.

Kako je to moguće?

Jedna od ideja je da se određeni broj već poznatih i priznatih stručnjaka iz oblasti e-commerca angažuje u cilju edukacije i podsticaja početnicima u Internet trgovini, bili oni pojedinci ili male kompanije. Oni bi u svojevrsnom mentorskom procesu pomagali buduće trgovce svojim iskustvom, savetima i predlozima unapređenja, kako bi pojednostavili procedure i izbegli nepotrebne početničke zamke sa kojima se većina novih trgovaca susreće.

timski radNe zvuči loše, a ni previše optimistično, imajući naravno u vidu sve dečije bolesti slabo razvijenog tržišta kao što je Srbija, od nerazumevanja drugih učesnika procesa, do istrajavanja na duže staze i održivosti ovog poduhvata.

Regulatorni okvir u kojem e-commerce treba da funkcioniše, još nije uspostavljen u potpunosti. Još uvek se čeka na usvajanje Nacrta zakona o trgovini i Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o elektronskoj trgovini. Ovi zakoni su važni za proces jer bi se po prvi put prepoznali važni pojmovi elektronske trgovine kao što su dropshipping, e-prodavnice i mogućnost iskazivanja cena u drugim valutama.

Pokretanje bilo kog poslovanja zasnovanog na e-commerce-u, bez regulisanja ovih stavki je skoro pa nemoguće, i zbog toga je većina potencijalnih preduzetnika zazirala od upuštanja u te vode do sada.

Doći do pravih pravnih i ostalih saveta je takođe bilo jako teško, trošilo je puno vremena a i novca. Pa ipak, niko nije mogao sa sigurnošću da garantuje da neće biti poteškoća ili problema, upravo zbog nerazvijene pravne regulative, tromosti javnog sektora i nedostatka koordinacije svih činilaca e-commerce ekosistema.

Rešenje je u podizanju standarda

Svi činioci, počevši od trgovaca koji prodaju robu, države koja garantuje sigurnost online trgovine i garantuje prava potrošača, kurirskih službi koje savesno obavljaju svoj deo procesa moraju da učine korak više ka povećanju standarda u oblasti e-commerce-a. Zašto? Zato što je to njihov izabrani model poslovanja, u koji su uložili određene resurse a u kojem leži ogroman potencijalni rast i profit. Na to nam ukazuju svi mogući svetski izveštaji o e-commercu, počevši od SAD do EU tržišta.

Veći stepen sigurnosti za potrošača, više sigurnih opcija za plaćanje (uključujući plaćanje potpuno elektronskim putem), politika povrata robe,profesionalne kurirske službe za isporuku robe su osnovne pretpostavke za rast i razvoj e-commerce-a u svom punom sjaju i u Srbiji. Ono što privlači sve učesnike u ovom procesu jeste interes, ogroman novac koji još uvek čeka na karticama srpskih potrošača. Da li će neko sledećim pravim koracima da privuče još uvek nepoverljivog potrošača, pruži mu sigurnost i pravovremenu uslugu, zavisi od svih učesnika u procesu.

Da li će oni iskoristiti šansu da se udruže i zajedno podignu standard e-commerce-a u Srbiji, ostaje da se vidi u periodu pred nama.