Avast/Jumpshot skandal - Da li će i kako uticati na digitalni marketing?

14. februar 2020.
„Jumpshot je obustavio operacije. Hvala vam.“

Ovo kratko obaveštenje je praktično sve što se može videti na zvaničnoj stranici Jumpshot-a. Kompanija Avast, češki gigant u oblasti sajber zaštite i jedan od najčešće instaliranih antivirus programa pod istim imenom, obustavio je dalje usluge svog alata za analizu tržišta pod imenom Jumpshot, a sve kao rezultat kontroverze koja je nastala u vezi sa zloupotrebom poverljivih podataka svojih korisnika i njihove prodaje. Obustava je usledila kao reakcija na istragu koju je sproveo VICE u kojoj su otkriveni dokumenti koji potvrđuju da je ova kompanija prikupljala „Svaku pretragu. Svaki klik. Svaku kupovinu. Na svakom sajtu“.

Podaci koje je Avast prikupljao putem svog alata su generisani kao poverljivi, kriptovani i kao takvi prodavani širokom krugu klijenata, mahom velikih kompanija poput YELP-a, Amazon-a i drugih. To su radili sa ciljem da bolje shvate intencije i navike internet korisnika vezano za surfovanje, pretragu i kupovinu.

Avast logoInače, Jumpshot je postao deo Avasta sad već relativno davne 2015. godine. Zamišljen kao podružnica odnosno ćerka firma, ideja je bila da joj glavni zadatak bude poboljšanje analize podataka, mahom onlajn navika internet korisnika i to merenjem obrazaca kupovine i pretrage kroz hiljade kategorija sa preko 150 sajtova, uključujući Amazon, Google, Netflix, and Walmart. Tako su bar svi mislili!

Za mnoge eksperte, ovaj „zadatak“ koji je Jumpshot sprovodio, pada u granice zakonitog, slažući se time i sa izjavom samog CEO-a Avasta, Odrej Vlceka, da su “ i Avast i Jumpshot radili u potpunosti u okviru Evropske opšte uredbe o zaštiti podataka o ličnosti ili GDPR-a”. Mnogi od njih, štaviše podvlače da je Avast imao opciju čekiranja koja je omogućavala korisnicima da dozvole ili ne dozvole prikupljanje njihovih podataka.

Međutim, glavni problem je taj sto korisnici besplatne verzije nisu imali tu opciju!. Gore spomenuta VICE-ova istraga ističe da je najveći deo prodatih podataka prikupljen upravo od tih korisnika. S druge strane, sudeći po ekspresnom „gašenju“ Jumpshot-a nakon sto su iznete optužbe, ne može se otrgnuti utisak da je Avast svakako znao šta se dešava iza kulisa.

Koji uticaj ovo ima na digitalni marketing?

Ako pokušamo da ostavimo po strani ovu goruću kontroverzu, mogli bi smo ipak reći da su podaci koje je Jumpshot pribavljao i dostavljao svojim kupcima svakako njima pomogli na puno načina. Naravno, ovde mislimo na te „legalno“ prikupljene podatke. Na primer, ti isti podaci pomogli su ogromnom broju vlasnika malih, srednjih pa čak u nekim slučajevima i velikih bizniza da poboljšaju svoje položaje u borbi protiv recimo Amazon-a i njegove evidentne aspiracije da poseduje čitav e-commerce sektor. Milioni malih i srednjih poslovnih subjekata su, s druge strane, koristili i uzdali se u analize, istraživanja ključnih reči i analiza poseta koje su im pružali alati poput Moz-a, Ahrefs-a, SEMRush-a i mnogih drugih. A oni su pak s druge strane te iste analize bazirali gotovo isključivo na podacima koje im je dostavljao Jumpshot.

Za mnoge SEO stručnjake i gurue digitalnog marketinga, upravo je Jumpshot bio jedan od najboljih, ako ne i jedini iizvor koji je prikupljao visoko kvalitetne, sistematizovane i potpuno anonimirane podatke o tome kako ljudi koriste internet. Njegov nestanak će biti svakako osetan u mnogim industrijama, a svakako u oblasti digitalnog marketinga.

Zvaničnici Avasta istakli su da će ih ovaj skandal koštati negde oko 15-25 miliona dolara. Mnogo bitnije je što će rezultirati gubitkom ogromnog broja zaposlenih odnosno potrebe masovnog otpuštanja.

Stoga nema sumnje da su posledice već vidljive. Iako se konačni epilog tek očekuje, jedna stvar je sigurna – svi korisnici, biznisi i profesionalci u oblasti digitalnog marketinga će bez sumnje osetiti ogromne posledice ove afere.

A ono što je još sigurnije je – budite sigurni da nema besplatnog ručka. To znači da ako vam neko nudi svoj proizvod bez izgleda da će vam ga ikad naplatiti, velika je verovatnoća da će naplatiti od drugog, prodajući – vas i vaše podatke. Budite oprezni i uvek pitajte za savet.